Sara Legind-Hansen

Sara Legind-Hansen har en bred palette i sit kunstneriske liv – hun arbejder dog især med akrylmaling, mosaik og fiberbeton. Hun mestrer mange stilarter, men den fabulerende stil er hendes foretrukne, fordi beskueren af hendes værker ofte finder et dyr, som minder om personen selv.

-Jeg har altid været kunstner, men som ung tænkte jeg ikke, at det var noget jeg kunne blive af profession. Jeg blev optaget på universitet og har derfor en uddannelse som kandidat i kommunikation fra Roskilde Universitet i stedet for at søge ind på kunstakademiet. Derfor har jeg i mange år været kunstner, mens jeg har haft fuldtidsjob. Nætterne blev taget i brug, når skabertrangen tog over. De sidste 10 år har jeg været så privilegeret at kunne være fuldtidskunstner på både godt og ondt. Jeg har givet afkald på den dejlige faste lønindtægt for at kunne være skabende kunstner – med de omprioriteringer det indebærer for min familie, fortæller Sara Legind-Hansen.

Vendepunktet for Sara Legind-Hansen som kunstner, blev hendes møde med den anerkendte skotske keramiker, Kay Aplin i 1997. I 2 år brugte hun al sin fritid med Kay, videreudviklede sine teknikker indenfor keramisk mosaik og lærte at skabe kunst i det offentlige rum sammen med børn og unge.

Mellem akryl og mosaik

-Jo ældre jeg bliver – jo mere går det op for mig, hvad det er jeg søger med kunsten. Både for mig selv, men også for andre. At skabe giver mulighed for at være i flow – hvor jeg oplever glæde, et energifyldt fokus og er fuldt involveret i det jeg laver. Kunsten giver mig rum til glæde, til at sætte et aftryk og gøre en forskel, siger Sara Legind-Hansen og fortsætter:

-Jeg pendler mellem at skabe værker i akrylmaling og mosaik. Jeg er meget taktil, har brug for at mærke materialerne i mine hænder – materialer som pirrer min sanselighed. Det er som to verdener, hvor jeg til stadighed stræber efter at smelte materialerne sammen til et originalt udtryk af former og farver. At finde en metode der er unikt, siger Sara.

Fingrene er pensler

Om sit arbejde med akryl på lærred forklarer Sara Legind-Hansen:

-Jeg bruger mine fingre og håndflader som mine pensler. Igen noget med at sætte et personligt aftryk. Malerierne bygges op i lag – ofte over 30-40 små lag lagt på med fingrene over en periode på 6 uger, siger Sara Legind- Hansen og tilføjer:

-Jeg karikerer fabeldyrene op ved hjælp af maling direkte fra plastflasker eller ved at påføre streger med træpinde og kødnåle. Jeg stræber efter en relieflignende effekt. Afslutningsvis bliver malerierne lakeret med limlak, der giver et spejlblank effekt, hvor beskueren ofte bliver i tvivl om værket er malet eller skabt i keramik.

Mosaikkens dybde og refleks

Sara Legind-Hansens arbejde med mosaik tager hun meget seriøst:

-Mosaik er en af de ældste kunstarter. Det jeg elsker med mosaik er, at mosaiksten har mere dybde end maling. Afhængig af lysets refleksion i stenene, ændrer farverne sig. Flisestykkerne bliver på en måde animerede og bevæger sig afhængigt af lyset. Lige nu arbejder jeg med at skabe fabeldyr i mosaik med inspiration fra akrylmalerierne. Også tredimensionelt ved at modellere i fiberbeton. Jeg arbejder både med keramisk mosaik og venetiansk glas mosaik. I 2016 har jeg taget en master i mosaik over flere omgange i Venedig, fortæller Sara Legind Hansen.

Sara Legind-Hansen er født i Brovst i 1973, men er nu bosiddende i Gentofte med sin familie.