Helle Kjærulf

Tekst: Sara Legind-Hansen

Helle Kjærulf bor og arbejder i et villakvarter i Aarhus. Atelieret er hyggeligt med en dejlig kunstnerisk ro. Øjnene fanger straks en stak postkort på et arbejdsbord, og nysgerrigheden for at vide mere om Helle Kjærulfs maleteknik melder sig.

 -I 2008 fandt jeg min egen stil og udviklede efterhånden en teknik i form af mange tynde og transparente lag maling – men jeg havde også behov for struktur. I forvejen brugte jeg postkortene som maleredskab. Postkort er et fantastisk stykke værktøj. Når jeg lægger postkortet på maleriet, mens malingen er våd og fjerner postkortet igen, opstår der en organisk struktur. Postkortene kan så meget, de er ikke så hårde som en spartel af metal, og man kan ridse med dem. Jeg bruger den blanke side og benytter bl.a. kanterne til at tegne med. Til de tynde lag, som er en stor del af min komposition, laver jeg indimellem selv blandinger af maling, lidt vand, lak som bindemiddel, forklarer Helle.

 Malerierne afspejler en rejse til det ukendte, som Helle Kjærulf aldrig ved, hvor ender. Helle fortæller:

-Jeg arbejder intuitivt efter det tilfældige princip, hvor jeg reagerer på det, der sker undervejs i processen. Når jeg starter på et maleri, så har jeg aldrig et klart billede af, hvordan mit værk ender med et se ud – men jeg ender altid med følelsen af harmoni. Nogle gange kan jeg opdage, at en bestemt farveskala  eller stemning dominerer, når jeg har været på et kunstophold.”

For Helle Kjærulf er kunstophold vigtig for at udvikle sig som kunstner. Opholdene giver tid, ro og nærvær til at stå foran maleriet så meget som muligt og arbejde.Transparensen og dybden i malerierne er dragende. Helle fortæller, at der sker noget magisk, når man arbejder med de tynde lag. Hun starter tit med at dække lærredet med et væld af kraftige farver som rød, orange, gul, grøn og lilla. Derefter bevæger hun sig væk fra primærfarverne over i en mere støvet tone. Lagene er ikke nødvendigvis tynde hele tiden, men fordi hun ikke dækker det hele, opstår de små sprækker, hvor lyset kommer ind.

Det er vigtigt for Helle, at farverne skinner igennem lagene som små kraftige farve-spots. Det er ikke lige noget, iagttageren opdager på afstand. Du skal tæt på maleriet, før du opdager de små strejf af den røde farve, der skinner igennem toner af blå, turkis og okker, som ofte er de farver, der befinder sig i maleriets overflade. Helle lader bitte små huller af kraftige farver være åbne i maleriet, som små detaljer, der afspejler hendes proces.

Ved første øjekast kan Helle Kjærulfs malerier opfattes som abstrakte – men Helle siger:

-Jeg maler i virkeligheden ikke abstrakt. Jeg kalder det nonfigurativt. Abstrakt hedder det vel, hvis man abstraherer over noget – altså hvis man tager udgangspunkt i et tema eller motiv og leger med det, men det er ikke sådan, jeg arbejder.

 Store formater at boltre sig på er noget, som Helle ynder. Hun viser et stort værk frem, som måske skal med på CPH Art Space. Titlen er “Think”. Helle forklarer:

-Det har mange formationer, som man kan arbejde videre med inde i hovedet. Måske en galionsfigur, måske en mand, der har to fingre eftertænksomt anbragt ved hagespidsen. Det er iagttagerens sind, der bestemmer.

Maleriet havde drillet hende et stykke tid – lige indtil hun vendte det på hovedet, så var alle formationerne på rette plads, og Helle kunne påføre maleriet de sidste strøg maling og forsegle alle de transparente farvelag med et afsluttende lag fernis.

www.hellekjaerulf.dk