Sten Clod Poulsen

ng, medens jeg gik i gymnasiet, lavede jeg træsmykker som hobby og senere også træskulpturer. Nogle af disse træfigurer laver jeg stadigt og de sælger stadigt. Jeg fantaserede om at blive designer, ”formgiver”, men fandt det alt for usikkert som levevej.

 Jeg havde et godt læsehoved, så efter gymnasiet læste jeg psykologi og efter studiet blev jeg pædagogisk forsker og senere selvstændig pædagogisk udviklingskonsulent. Efter godt et halvt århundrede genoptog jeg min gamle interesse for træskulpturer og genopdagede fornøjelsen ved at omskabe rå planker af spændende træsorter til smukke skulpturer. Det var ikke fra den ene dag til den anden.

Jeg havde jo ingen snedkerfaglig håndværksuddannelse så en væsentlig del af tiden er gået med at lære at bruge bedre værktøj, opdage hvilke former for værktøj som eksisterer, opbygge først et værksted og så et bedre. Én lang eksperimentel opdagelsesproces.

Det der driver værket er dels selve processen med at aflæse et træstykke og finde ud af hvilken figur, som kan laves af det og så rent faktisk virkeliggøre forestillingen. Fornøjelsen ligger i høj grad deri, at det er mig selv, som bestemmer hvornår værket er færdigt. Det er mig, der bestemmer slutkvaliteten. Som forsker arbejder man hele tiden ude i forreste linje med at opdage nye ting, og ”færdig” er ikke eksisterende.

Som konsulent arbejdede jeg i uddannelsessektoren, men jeg var jo ikke ansat som leder i skolen eller uddannelsesinstitutionen så uanset hvor grundigt jeg forberedte mine foredrag, supervision, træning mm. så kunne jeg ikke styre processen til et vellykket resultat for det lå ude i fremtiden, som regel længe efter mit konsulentarbejde var afsluttet.

 Ideerne kommer mange steder fra. De linjer jeg skaber er organiske, de er hentet fra dyreverdenen og fra planteverdenen. I nogle få tilfælde laver jeg kendte dyr – hvaler, rokker, spækhuggere og harer ret tæt på dyrenes faktiske udseende, men som regel skaber jeg mere abstrakte figurer som kunne være en fugl, det kunne også være et landdyr eller noget helt andet. Jeg opfinder, tegner, ”fisk”, fx en ”nysgerrig næbfisk”, en ”vimmerhale”, en ”sprællefisk” osv.

I nogle tilfælde kommer ideen som nævnt ovenfor ved at se på et stykke træ. I mit arbejde skærer jeg meget træ fra for at komme ind til figuren og disse fraskårne stykker har flere gange inspireret til helt andre figurer: ”En spejdende fugl”, ”en slangefugl” mm. Nogle skulpturer får jeg ud af det blå som en vag ide i hovedet, som jeg kan gå i op til flere år og forme videre på – stadig inde i min tankeverden – før jeg endeligt forsøger at lave den i træ fx skulpturen ”Balance”. Andre starter som eksperimenter som forandres og bliver til noget helt andet.

I mit arbejde med træ – såvel som i mit arbejde som forsker og konsulent – har jeg ofte vekslet mellem kaos og orden – uoverskueligt kaos og til tider højt struktureret pertentlig orden.  ”Ser der sådan ud inde i dit hoved” spurgte en kvinde mig en dag medens hun stod med en af mine figurer i hånden. ”Kun en gang i mellem” kunne jeg svare: ”For det meste er der ret rodet”.  Jeg tror at de gode ideer fødes her: I mødet og vekselvirkning mellem at rode og at strukturere. Sådan er det i hvert fald for mig.

 Min hjemmeside som trækunstner er: www.poulsenwoodwork.dk

   

Køb billetter til CPH Art Space 2024 med online-rabat her: CPH Art Space 2024