Elias Bruus
– Jeg ser verden gennem mine malerier, der er baseret på ting, jeg har oplevet. På sansede indtryk. På ting, jeg møder på min vej, og tager med mig. Jeg er samtidig meget nysgerrig på folk, jeg møder, og jeg kan godt lide at spotte detaljer og skævheder.
– De værker, jeg skaber, er en del af mig, og de er meget inspireret af fantasi, der mixes med ting, jeg oplever og sanser. Når jeg kombinerer fantasi-elementer med konkrete oplevelser og iagttagelser, så er resultatet ofte en vis surrealisme i mine oliemalerier. Samtidig må mine ting gerne stikke lidt og have en vis samfundskritik i sig. Humor er også vigtig for mig i mine oliemalerier. For folk vil gerne have noget med farver, sjov og ironi, der giver dem et smil på læben.
– Jeg går ikke bevidst ud for at finde inspiration eller et bestemt tema, og det er kun nogle få gange, jeg har taget et foto, som jeg har arbejdet efter. For mig må der godt være forskel på foto og maleri. For jeg vil hellere gøre det mere personligt og synes generelt, at det er sjovt at lægge noget op til beskueren. Hvad ser du, og hvad ser jeg? Det er fedt, når beskueren ser og oplever noget helt andet, end jeg har tænkt ind i værket.
Teknikken
– Jeg arbejder med forskellige teknikker, men plejer altid at grunde lærredet først, så jeg får skabt en baggrund og får styr på den. For indimellem kan det hvide lærred godt skræmme. Jeg grunder ofte med okker, umbra eller jordfarver, der er gode farver at bygge ovenpå.
– De gamle mestre arbejdede på samme måde med lag, hvor de først lagde de mørke farver på, byggede skyggerne op, arbejdede med kontrasterne mellem lys og mørk osv. Den teknik har jeg ladet mig inspirere af.
– De skitser, jeg ofte laver forud for værkerne, er et godt udgangspunkt. Selvfølgelig vil der så altid ske noget, når det kommer op på lærredet.
Oliemaleriet
– I starten malede jeg med akryl, indtil en kunstmaler og god ven introducerede mig til oliemaleriet. Her kunne jeg med det samme mærke, at jeg skulle skifte fra akryl til olie. Blandt andet fordi det er tykkere, har en anden blødhed og blandt andet giver mulighed for at trække strøget lidt længere. Det betyder, at du har lidt mere frit spil og bedre kan mixe farver.
Kampen
– Du vil nok altid kæmpe med tingene undervejs, når du står med et oliemaleri. Jeg synes altid, at jeg kommer godt i gang. Får trukket motivet op første gang. Får det malet op, hvorefter det skal tørre første gang. Men omkring halvvejs skal der kæmpes, og ofte ligner dit oliemaleri noget lort undervejs, men du maler videre og ved med dig selv, hvordan billedet kommer til at se ud i den færdige udgave.
– Når du til gengæld rammer godt, så er det, når farverne spiller, kontrasterne virker, når motivet fungerer osv. Så kan du både glæde dig over en lille, fed detalje og når det hele begynder at samle sig. Selvfølgelig har jeg også prøvet at male noget over, men jeg er rimeligt tålmodig og arbejder videre med tingene. For selvom der altid vil være kampe undervejs, så nyder jeg at skabe billeder.
Vejen
– Det er farligt at blive i tvivl om, hvorvidt du vil leve som kunstner eller ej. Man skal ville det 100% og ikke tvivle på sig selv og på, om det er den vej, man vil. Det fascinerer mig at male, og jeg har aldrig kunnet forestille mig at lave andet! Spændende at se resultatet af din idé, der måske afspejler noget eller en situation, der rørte dig. Når dit oliemaleri er færdigt, så forandrer det sig ikke, selvom verden omkring det forandrer sig hele tiden.
– Selvfølgelig er det altid motiverende at få anerkendelse for den kunst, du laver. Det giver altid motivation til det næste værk.
www.eliasbruus.dk
Køb billetter til CPH Art Space 2019 med online-rabat her: CPH Art Space 2019