Majbritt Biegel
Musikken har altid haft en stor betydning for Majbritt Biegel, og derfor er mødet mellem hænder og musikinstrumenter blevet hendes kunstneriske varemærke.
Amatørteater inspirerede
Det særegne udtryk i mødet mellem hænder og instrumenter tog for alvor fart, da Majbritt Biegel kom med i et amatørteater. I pauserne fik hun mulighed for at fotografere musikerne helt tæt på, mens de spillede, og fik derved inspirationen til at male musikere, deres hænder og instrumenter. Råstoffet til et nyt maleri har ofte sit udgangspunkt i op til 30 fotos, hvor det bedste vælges ud og beskæres, hvorefter Majbritt skalerer det valgte motiv op på lærredet. Der ligger en del tankevirksomhed i, hvilken historie maleriet skal fortælle, og hvordan hun skal beskære instrumentet, så instrument, hænder og detaljer spiller sammen. Majbritt forklarer:
-Jeg elsker at nørde med detaljerne, lege med farvekontraster, lys og skygge. Ofte er det en udfordring at beskære instrumentet og for at opnå den bedste virkning, er jeg nogle gange nødt til at opfinde de sidste 20 cm på lærredet for at få proportionerne til at gå op. Det er et møjsommeligt arbejde og det tager lang tid at skabe detaljerne – men med ihærdighed, lyst og vilje, når jeg i mål med “portrætterne” af musikeren og instrumentet. Min stue er mit atelier – og jeg arbejder bedst, mens jeg ser fjernsyn. Det vækker ofte undren, at jeg kan male her i stuen foran fjernsynet, men fjernsynet giver mig ro, så min underbevidsthed kan arbejde med maleriet. En del af min proces er at lade øjnene vandre fra maleri til fjernsyn og tilbage igen for at kunne arbejde videre med detaljer og farvetoner.
Grove penselstrøg
Som beskuer bliver nysgerrigheden pirret af, at du ikke ser ansigtet af den person, hvis hænderne der er portrætteret. Det er ikke altid til at vide, om det er en mand eller en kvinde der har lagt hænder til. Malerierne udstråler maskulinitet – måske fordi de er malet med grove penselstrøg fra en mindre pensel og en ensartet baggrundsfarve. De grove penselstrøg er et bevidst valg. Værkerne skal være realistiske – uden at være en fotografisk gengivelse. Det blanke messing vækkes til live ved hjælp af jord- og okkerfarver, som med deres gyldne toner får formerne og lyset til at frem i motivet.
Majbritt Biegel bor og arbejder nord for Aalborg i Vester Hassing – Du kan møde hende og se hendes malerier på CPH Art Space på Docken i påsken 2018.