Christian Daugaard

Tekst: Sara Legind-Hansen

Bag en blå dør i Århus bor og arbejder kunstneren Christian Daugaard. I kælderværkstedets dybe, stille ro skaber han malerier, der fortæller historier. Såvel de dagligdags, men også med en politisk vinkel. 

Hans tekniske kunnen gør, at han kan bryde regler og grænser. Her er en en kunstner, som leger, eksperimenterer og elsker at give sig selv nye udfordringer. 

Christian fortæller:

– Jeg maler hver dag og øver mig hele tiden på at forfine mine teknikker.  Når jeg starter på et nyt maleri, går jeg aggressivt til værks. Vildmanden bliver sluppet løs, og jeg kører på og får lyst til at kaste med penslerne. Bagefter tager fordybelsen over. Jeg formgiver maleriets detaljer. Roen indfinder sig, og jeg nørder med airbrushen. Airbrushen giver mine værker et realistisk touch, og får det tredimensionelle til at træde frem. Man får så meget forærende ved at kunne lægge skygger på med airbrush-værktøjerne for at opnå den perfekte skyggeeffekt.

Christian Daugaards stil er unik. Han formår at forene det rå og det forfinede med en god portion realisme. Han er en kunstner i evig forandring og favner mange forskellige stilarter. Men elementer, som tern, udtryksfulde ansigter, fugle og finurlige væsner finder ofte plads i Christians malerier – og derfor er der som regel altid en eller anden form for genkendelighed i hans malerier.

Wasted potential

På en kasse i værkstedet står maleriet “Wasted potential”. En kylling og et spejlæg har indtaget pladsen på lærredet. 

– Det er et af mine maleri med en politisk vinkel. Jeg kan godt lide at fortælle historier med mine malerier. “Wasted potential” handler om, at man skal have en titel i samfundet for at have værdi. Vi mennesker skal ofte passe ind i bestemte kasser – dermed bliver vi spejlæg og ikke frie kyllinger. Hvis man bliver spejlægget, så er der ikke noget udviklingspotentiale. Kassetænkning gør, at der ikke altid er plads til at finde ud af, hvad ens potentiale er. Friheden til at man kan få lov at udvikle sig og til at forme sig selv, går tabt, når man skal passe ind i bestemte fastlåste rammer, forklarer Christian. 

 Trillebøren

På det rå kældergulv står en lille arbejdstrillebør, som er forvandlet til et finurligt ansigt med følehorn. Det skulpturelle værket med titlen “Learn to love” er endnu et eksempel på Christians evne til at skabe kunst med blikfang. Trillebøren faldt han over i en genbrugsbutik, og han kunne ikke lade være med at omdanne den til en skulptur, hvis ansigtstræk ændrer karakter alt efter, hvilken vinkel du ser den fra.

Køb billetter til CPH Art Space 2018 med onlinerabat her: CPH Art Space 2018