Miriam Reiner
Miriam Reiners metier er først og fremmest tegnng som kunstart: fine, sirlige streger, der slynger sig organisk og fremtryller et helt særligt univers oftest med mange elementer fra så forskellige steder som urskove, storbyer, middelalderslotte eller nutidige stuer, befolket af dyr, planter og mennesker, især kvindefigurer. Oftest tegnet med få milimeter tynde finelinerpenne, nogle gange gammeldags metalpenne med træskaft eller med blyant, Hendes billedverden er surreel, drømmeagtig og poetisk, ofte med anstrøg af følelsesstrømninger og med kulturspor og symboler iboende, enten fuldt synlige eller gemt væk, hvor man først opdager dem efter at have set længe på værket.
Billeder i serier
Miriam Reiner arbejder sædvanligvis i serier, hvor billederne samlet danner et særligt univers, hvor et tema bærer serien og der foregår en form for undersøgelse. Hvert enkelt billede kan dog altid stå alene, og forstås for sig i sin egen kontekst.
Især kan en enkelt følelse eller element være bærende for en serie, som f.eks. nysgerrighed, livsglæde, melankoli erotik, grådighed. Ofte er der særlige dyr der går igen, en slags totemdyr, der optræder ofte i flere forskellige serier, dog uden at de nødvendigvis repræsenterer det samme hver gang.
Miriam laver dog også billeder i farver, gerne i blandingsteknikker med både acryl, akvarel og olie – og især Ninus-serien er et tydeligt eksempel på hendes særlige stil, hvor de dekorative elementer fylder meget, her som stiliserede, sort-hvide, slyngende spiraler blandt de realistiske dyr og planter.
Denne serie er opstået som et forsøg på at arbejde udelukkende på brugt karton, så flere af billederne har huller, afrevner hjørner og andre tegn på slid, men disse indgår i billederne, og er et vilkår for serien. Billederne på kartonarkene er fremstillet i mixed media-teknik med brug af akvarel, temperafarver og finelinerpenne.
Ninus og interaktion
Ninus er navnet på en kanin, der optræder på en del af seriens billeder, men der er også egern, køer, høns og ræve, ja, måske endnu flere dyr man kan finde i det opdyrkede land. Der er ofte interaktion mellem dyrene, men planter og især grønsager spiller også en stor rolle som dekorative elementer, og måske – for hvem ved? – med en betydning, der kan handle om noget helt andet.
Ind imellem følger der en tekst med hendes billeder, det kan være en form for lille fortælling, hvor billedet understøtter fortællingen eller måske er det omvendt? I en del af billederne er der skjulte betydninger, leg med elementer og kulturelle forståelser- For eksempel sidder der en kæmpestor flue på æblet, som Eva tøvende tager i Edens have-serien. Betydningen af fluen vil være flertydig for de, der kender symbolikken omkring Æblet.
LP-riller og DNA-strenge
Om hendes arbejdsteknik fortæller Miram:
-Jeg bliver inspireret af mange ting, men ofte grundstemninger, og mennesker, jeg møder på min vej. Også naturen og især plantelivet gør mig nysgerrig, for alle de uendeligt mange former og strukturer planter kan antage er en kilde til evig inspiration. Musik fylder også meget for mig, tekster og stemmer, der afspejler følelser og elementer af levet liv. Mønstre er der overalt, lige fra DNA-strenge til riller i en LP-plade til træets årer i gulvplanker i et hus, så jeg tager mange fotos og mentale noter til senere brug.
– Når jeg arbejder med mine billeder, er det først og fremmest processen der interesserer mig. Jeg kan have en spinkel grundidé, men som oftest udvikler billedet sig ”af sig selv”, og især med finelinerne arbejder hånden nogle gange næsten autonomt, og så opstår der magiske øjeblikke, hvor det jeg kan mærke indeni hjertet eller hovedet manifesterer sig på mit papir. Jeg opfatter det som en form for psykologisk proces, hvor min håndværksmæssige kunnen arbejder tæt sammen med mine følelser og tanker, og får det hele til at gå op i en højere enhed, et konkret produkt.
Køb billetter til CPH Art Space 2018 med onlinerabat her: CPH Art Space 2018